home Lietuviškai English
     Pradžia | Apie mus | Veikla | Leidiniai | Rėmėjai | Partneriai | Nuorodos | Paremk mus | Kontaktai | Struktūra




Ar manote, kad mažai ir vidutiniškai radioaktyvių atliekų saugykla prie Ignalinos atominės elektrinės bus pastatyta ir eksploatuojama saugiai?
Saugykla bus pastatyta ir eksploatuojama pagal visus reikalavimus
Saugykla kels grėsmę aplinkai ir bus nesaugi
Man svarbus šitas klausimas, bet aš turiu per mažai informacijos
Man visai nerūpi kur bus statoma radioaktyvių atliekų saugykla Lietuvoje
Neturiu nuomonės
Paieška

Aplankykite

Prenumerata

Atsisakyti prenumeratos

 

Dviračių transportas ir turizmas

PATARIMAI KELIAUJANTIEMS DVIRATININKAMS

(Parengta pagal dviratininkų Andriuko Dviratuko ir Augenijaus Černiausko patarimus)

Šitie patarimai yra skirti keliaujantiems dviračiais. Daugiau informacijos rasite internete www.dviratis.lt arba www.dviratis.lt/andrius/dviratis arba turistams skirtoje literatūroje.

Kaip pasirinkti dviratį
Prieš įsigyjant dviratį, pasvarstykite, kaip jį naudosite, kokiais keliais dažniausiai važinėsite – mieste į darbą, trumpiems laisvalaikio pasivažinėjimams, turizmui, sportui. Dviratis turi atitikti žmogaus ūgio ir svorio parametrus, kad sureguliavus sėdėseną jaustumėtės patogiai ir optimaliai išnaudotumėte fiziologines organizmo sistemas.

Kokį dviratį pasirinkti kelionėms ir turizmui ?
Kelionei paruoštas dviratis turi būti tvarkingas, kad jums būtų patogu ir malonu važiuoti. Nuolat gendantis dviratis sugadins jūsų kelionės planus ir nuotaiką. Svarbiausi dviračio komponentai. Stiprus, jūsų ūgį atitinkantis rėmas („vyriškas“ su skersiniu arba „moteriškas“), tvirti dvigubi ratlankiai. Priekinė ir galinė bagažinės – svorio paskirstymas tausoja dviratį. Nešlampantys specialūs krepšiai. Jie tvirtinasi ant bagažinės rato aukštyje. Geros, nesuskeldėjusios ir nesuplyšusios padangos, tinkamesnės atsparios dūrimui. Didesni ratai (28 colių) labiau tinka kelionėms asfaltu. Mažesni (26 colių) ratai su storomis padangomis patogesni laukų ir miškų keliukuose, vieškeliuose. Sėdynė plati su grioveliu per vidurį, su spyruoklėmis. Sėdynės pagrindas ne kietas plastikas, o spyruoklių sietelis. Dviračio sėdynė ir Jūsų „sėdimoji“ turės priprasti viena prie kitos, todėl sėdynę rinkitės kuo patogesnę. Vairas su plačiom, švelniom rankenėlėm. Vasaros Lietuvoje lietingos, todėl ratų sparnai apsaugos nuo taškymo ant nugaros ir veido. Šviesos yra būtinos tamsiu paros metu jūsų pačių saugumui. Atšvaitai priekyje ir gale bei ratuose yra privalomi pagal Kelių eismo taisykles. Rekomenduojame naudoti ir specialius žibintus, nes vairuotojams bus lengviau jus pastebėti, ypač prieblandoje. Tvarkingos priekinių ir galinių stabdžių sistemos, gerai veikiantys pavarų perjungėjai.

Apsauga
Dviračio apsaugai nuo ilgapirščių įsigykite geras spynas. Nepagilėkite joms pinigų, jei branginate savo turtą. Rakinkite dviratį VISUR dviem spynom. Viena – storas trosas, kita – “U” formos ištiso metalo.

Dviračio paruošimas.
Jei neišmanote, kaip pačiam remontuoti dviratį, patikėkite tai patyrusiems meistrams. Šiuolaikiniai dviračiai yra sudėtingi mechanizmai, kurių remontas reikalauja specialių žinių, įgūdžių ir prietaisų. Dviratis nuolat privalo būti švarus, sutepti visi mazgai, grandinė. Neatidėkite dviračio remonto paskutinei minutei prieš kelionę, tam reikia daugiau laiko.

Dviračių gabenimas.
Iki kelionės vietos galite atsigabenti dviračius traukiniais, autobusais ar automobiliu. Vykstant toliau (lėktuvu ar traukiniu), kartais dviratį teks dalinai išardyti ir supakuoti. Transporto priemonėje dviratį patikimai užfiksuokite, kad jis nesikratytų ir nesidaužytų kelionės metu. Lietuvoje dviračius galima pervežti priemiestiniais traukiniais tam įrengtose vietose arba pašto vagonuose. Teiraukitės informacijos „Lietuvos geležinkeliuose“ (http://www.litrail.lt).

Smulkus remontas kelionėje
Būtinai pasiimkite įrankių komplektą, priemones skylėms kamerose klijuoti, tepalo grandinei, skudurų valymui, pompą, atsarginę kamerą, varžtų, veržlių, vielos, virvučių. Kelionės metu kartais atsilaisvina ar pasimeta įvairūs tvirtinantys varžtai ir veržlės.  Smulkius gedimus šalinsite patys, arba ieškokite pagalbos pakelėje.

Ką pasiimti į kelionę?

Ruošiantis keliauti dviračiu, svarbu pasiimti tik būtiniausius daiktus, kuriuos galėsite pavežti. Daiktai turi būti kuo lengvesni, tvarkingai supakuoti. Rūbus ir avalynę imkite atsižvelgdami į sezoną, žygio trukmę ir maršrutą. Žemiau pateikti patarimai skirti keliautojui, kad jis galėtų būti nepriklausomas  nuo kitų, kelyje atsiskyręs nuo grupės bet kuriomis sąlygomis galėtų sukurti laužą, pasigaminti valgį, šiltai išsimiegoti, kt.

Kraunantis daiktus, paskirstykite svorį tolygiai (kairė, dešinė, priekis, galas). Geriau daugiau pustuščių krepšių, nei mažiau, bet visiškai prikimštų. Daiktus patogiausia atskirai sudėti (pagal paskirtį) į polietileninius ar medžiaginius maišelius, kad lengvai pasiektumėte, ir jie liktų sausi, švarūs. Rekomenduojamas daiktų sąrašas:
1. Priekiniai krepšiai: Lietpaltis, asmeninės higienos reikmenys, dviračio remonto komplektas, žibintas, puodai, indai (lėkštė, puodelis, šauktas, šakutė) ir viryklė maisto gamybai, sausai supakuoti degtukai ir sausas spiritas laužo įkūrimui, indų plovimo priemonės, muilas skalbimui. Galima pasiimti ir sulankstoma sodininko kastuvėlį laužavietės paruošimui, kirvuką malkoms.
2. Galiniai krepšiai:  Maistas, termosas arbatai/kavai, buteliai su vandeniu (du plastikiniai 1,5 l talpos), staltiesėlė. Jei maistą kelionės metu gaminsitės patys, patartina turėti duonos, cukraus, kavos/arbatos, druskos, prieskonių, sūrio, sausainių, kruopų, riebalų, rūkytos dešros ar lašinių, medaus, saldainių. Atskirai susidėkite „greito užkandžio“ rinkinį pietums ar trumpiems sustojimams.  Maistą geriausia laikyti vienoje kuprinėje. Kitoje kuprinėje gali būti rūbai (šilta striukė ar liemenė, megztinis, kepurė, ilgos kelnės, apatinių baltinių komplektas, kojinės, miegui skirti rūbai, sportiniai bateliai, virvė skalbiniams džiauti, kelionei skirta literatūra, žemėlapiai, dienoraščiai atskirame segtuve.
3. Ant bagažinės: miegmaišis (gerai apsaugotas nuo lietaus), palapinė ir kilimėlis. Jie tvirtinami virš kuprinių timpomis.
4. Kuprinėje ant vairo siūlome laikyti vertingiausius daiktus, ją visada pasiimkite su savimi palikdami dviratį kelionėje ar nakvynės vietoje. Šioje kuprinėje gali būti tualetinis popierius, vaistinėlė, skystis nuo uodų, fotoaparatas, foto-juostelės, užrašų knygutė, tai dienai skirti žemėlapiai, rašymo priemonės, prožektorius, siūlai, adatos, akiniai, kiti asmeniniai daiktai.

Pabandę krautis daiktus, susikursite savo tvarką. Svarbiausia pasiimti tik išties reikalingus daiktus.

Dviratininko apranga
Šiltu metu dviratininkas vilkti trumpą aprangą (šortus, marškinėlius). Tinkamiausia avalynė – „kvėpuojantys“ sportiniai bateliai ar sandalai storesniu padu. Būtinas galvos apdangalas nuo žalingo saulės poveikio. Geriausia kepurė su snapeliu, dengianti ir ausis. Taip pat akiniai nuo saulės ir kritulių. Įsigykite specialius dviratininkų akinius. Nepamirškite prie savęs turėti laikrodžio, lenktinio peiliuko, piniginės, paso ar kt. asmens dokumento, nosinaitės. Šiems daiktams tinkamiausios yra kelioninės dėtuvės ant diržo ar ant kaklo. Visada turėkite rūbų komplektus važiavimui (kuris labiau suprakaituoja) ir persirengti vakare, miegui.

Vaistinėlė
Jei turite sveikatos sutrikimų ir nuolat vartojate vaistus, nepamirškite jų ir kelionėje. Dėl būtiniausių priemonių ir jų naudojimo pasitarkite su šeimos gydytoju ar vaistininku. Vaistinėlę laikykite steriliai. Joje turi būti tvarsčiai, baktericidiniai pleistrai, dezinfekuojantis skystis, jodo tirpalas, vaistai nuo virškinimo sutrikimo, galvos skausmo, tepalai skaudantiems raumenims ir raiščiams, nuo vabzdžių įkandimo, nedidelėms žaizdelėms ar įsipjovimams. Saugokite sveikatą žygio metu, kad vaistinėlės neprireiktų.

Maitinimasis kelionėje.
Keliaujant mūsų siūlomu ,maršrutu, visur rasite maisto prekių parduotuves, kavines ar barus. Žygyje visada galite pasigaminti skanių patiekalų. Važiuojant dviračiu, reikia vartoti lengvai virškinamus kaloringus produktus, kuriuose gausu angliavandenių, baltymų, vitaminų ir mineralinių medžiagų. Labiau tiks miltiniai, bulviniai, mėsos, daržovių patiekalai iš tradicinės lietuviškos virtuvės. Niekada nevažiuokite iškart sočiai pavalgę, turi praeiti bent 30-40 minučių, dar geriau valanda. Žygio metu patartina valgyti džiovintus vaisius, riešutus, daigintus grūdus, razinas. Vartokite tik šviežią maistą. Nepirkite ir ilgai nelaikykite greitai gendančių produktų (mėsos ir pieno), nes galite apsinuodyti. Mėsos gaminius (dešras, kumpius, lašinius) naudokite tik šalto rūkymo, supakuokite kad nepelėtų.  Greitai gendančius produktus galėsite nusipirkti viso žygio metu, nesistenkite visko pasiimti iš namų.

Nuolat gerkite vandenį, geriausia ryte ir vakare, mažiau dienos metu. Prakaituojant reikia daugiau skysčių. Be vandens nebus jėgų. Geriausias yra mineralinis vanduo, sultys. Lietuvoje daugelio šulinių vandens užterštumas viršija leistinas normas (ypač nitratais). Pasižiūrėkite, ar šulinio neteršia žemės ar namų ūkis. Neikite prie šulinio murzinom rankom ar su purvinu buteliu. Vandenį paprastai semsite šulinyje paliktu kibiru ir puoduku.

Sveikata
Važiuojant dviračių įvairiais režimais dirba visi kūno raumenys. Todėl sustiprėja širdies ir kraujagyslių sistemos veikla, kvėpavimas, pagerėja medžiagų apykaita organizme. Reguliariai važinėjantis dviračių, ugdoma ištvermė, gerėja nuotaika, mažėja nervinė įtampa. Važiavimo atstumą ir tempą pasirinkite, atsižvelgdami į savo savijautą, jis turi būti individualus. Važiuojant sėdėsena turi būti patogi. Laikykite nugarą, sprandą, rankas kuo tiesiau. Sėdynės aukštis turi užtikrinti beveik ištiestą koją apatinėje padėtyje. Kas valandą , o pavargus ir dažniau, sustokite trumpam pailsėti, pasimankštinkite. Dienos viduryje ndarykite ilgesnę poilsio pertrauką.


Parengė Linas Vainius

© Atgaja, 2004 • Office: Drobės g. 62, LT-45188, KAUNAS, Lithuania • Mailing: ACP P.O.Box 156, Kaunas 44002 Lithuania.
Phone: (+370 37) 425566 • Fax: (+370 37) 425207